zaterdag 5 januari 2019

Publiceren is afzien

Mijn nieuwe boek De Batavier nadert nu zijn laatste stadium. Maanden geleden was het grootste correctiewerk al gedaan door Hanneke Tinor-Centi van HT-C Communicatie, die ook uitgever Palmslag voor mij heeft gevonden.

Voor de kerst kreeg ik nog eindcorrecties van de uitgever op het manuscript, voordat het naar de opmaak gaat. Onvermijdelijk zat daar weer een hoop werk in. Voor een deel hield dat verband met het ongedaan maken van spellingswijzigingen, waarbij scheepvaartjargon was veranderd in voorkeursspelling. Daarmee verdween voor mijn gevoel een deel van de ‘couleur locale’ die in het boek moet zitten.

Ondanks het uitgebreide correctiewerk dat voorafging, vonden we nog een aantal schoonheidsfoutjes en stijlfouten, die ik altijd maak tijdens het schrijven. Zoals alle auteurs ben ik blind voor mijn eigen stijlfouten. Je kunt je tekst honderd keer doorlezen, maar ze blijven erin zitten.


Het aardige idee dat ik had voor het omslagontwerp hierboven, waarop een tweemaster zoals de Batavier tegen de Turkse kust is afgebeeld, werd zoals verwacht afgewezen door de uitgever. De resolutie van het ontwerp bleek te klein voor een omslag. De uitgever kwam met een ander ontwerp.

Het is een luchtfoto van een zeilboot in een onmetelijke watervlakte, die goed de eenzaamheid van de hoofdpersoon van het boek uitdrukt op weg naar de Middellandse Zee. Ondanks dat bij sterk uitvergroten de foto een bootje van misschien 8 meter laat zien met een tweede bemanningslid op het voordek vond ik het idee zo mooi, dat ik het met beide handen heb aangepakt.


Inmiddels zijn we ook op zoek naar een locatie voor de ‘lancering’ van het boek (het lijkt wel een maanraket) in mijn woonplaats Leiden en omgeving. Dat kan zijn in een boekhandel of in een openbare bibliotheek. De eerste contacten zijn al gelegd. Daarnaast heb ik op internet diverse activiteiten ontplooid, zoals deze blog en films die ik vijf jaar geleden gemaakt heb in Turkije en op Kastellorizo. U vindt de link naar mijn Youtube-kanaal rechts bovenaan deze pagina.

Al met al ben ik erachter gekomen dat publiceren en promoten van een boek ook voor de auteur bijna een volledige dagtaak is...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten